Terug

De kantoorwerkplek van morgen: Virtual- en Augmented reality

Het ontwerpen van nieuwe producten, het inrichten van een kantoorpand of zelfs een compleet kantoorterrein; alles is binnen een handomdraai gedaan met de nieuwe virtual- en augmented reality brillen. Voor de creatieve werkers zijn de mogelijkheden eindeloos. Maar is deze technologie ook toe te passen in een kantooromgeving met beeldschermwerkers?
De kantoorwerkplek van morgen: Virtual- en Augmented reality
Wat is Virtual Reality en Augmented Reality?
Met Virtual- en Augmented Reality (VR en AR) zie je een werkelijkheid die er niet is. Bij Virtual Reality ervaar je een volledige 3D-wereld. Dit gebeurt via een VR-bril.

Bij Augmented Reality wordt een virtuele 3D-laag aan de echte wereld toegevoegd. Ook hierbij wordt er meestal gebruik gemaakt van een bril die zowel de echte wereld als de 3D-toevoegingen weergeeft.
Het verschil tussen VR en AR
In virtual reality, ook wel VR genoemd, wordt een persoon verplaatst naar een door de computer gegenereerde wereld. Het idee achter VR is dat je wordt afgesloten van de ‘echte’ wereld en de virtuele wereld gaat beleven als de echte wereld.

Daarnaast is er ook nog augmented reality ook wel AR genoemd, hier wordt de echte wereld aangevuld met door de computer gegenereerde content. Een bekend voorbeeld hiervan zijn hologrammen, zoals al gebruikt werden in de eerste Star Wars films.

Bij beide concepten is het de bedoeling dat de lijn tussen de door computer gegenereerde content en de echt wereld vervaagt. Zo ‘leeft’ een digitale avatar niet langer alleen in een beeldscherm, televisie of telefoon, maar is het mogelijk vrij rond te lopen in de echte wereld. Door producten als de Hololens van Microsoft of de Oculus Rift van Facebook is dit nu mogelijk.
De geschiedenis van VR en AR
VR en AR klinken misschien nieuw, de concepten bestaan al vele jaren. Eén van de eerste voorbeelden zijn de panorama’s die populair waren in de negentiende eeuw. De meest bekende panorama in Nederland is het Panorama Mesdag uit 1881. Hier lijkt het alsof je op een duin staat. Het idee van deze panorama’s was om de bezoeker te verplaatsen naar een andere omgeving door middel van illusies en aanpassingen van de realiteit.

De basis van VR zoals we dat nu kennen, werd gelegd door Ivan Sutherland en Thomas A. Furness III. Tussen 1965 en 1968 werd door Sutherland aan de MIT een apparaat ontwikkeld genaamd ‘The Sword of Democles’. Deze projecteerde een stereoscopisch beeld op een bril dat op het hoofd werd gedragen. De richting van het hoofd werd bijgehouden door middel van buizensysteem aan het plafond. Hierdoor was besturing van de virtuele wereld mogelijk.

In de jaren tachtig werden de eerste stappen gezet door Jaron Lanier om VR-technologie te commercialiseren en in de jaren negentig moest het allemaal gebeuren. De wereld was enthousiast! Helaas bleef de technologie achter en verloor het publiek zijn interesse.

Hierna werd VR vooral gebruikt als onderzoeksobject in de wetenschap. Zo konden er ruimtes gecreëerd worden om fobieën te bestuderen en eventueel te verhelpen.
Toepassingen van Augmented Virtual Reality binnen je bedrijf
Zowel Augmented Reality als Virtual Reality worden steeds meer in het bedrijfsleven toegepast. Zo zijen wij dat deze technologie in de markt wordt ingezet voor het ontwerpen van nieuwe gebouwen of producten. Een andere toepassing die we ook steeds meer zien is het visualiseren van gebouw en kantoorontwikkeling; zo wordt het gemakkelijker gemaakt om hierbij een voorstelling te maken.

Datzelfde geldt voor Augmented Reality. Dit biedt mogelijkheden om de fysieke wereld tot leven te brengen. Deze technieken ook op het gebied van marketing en training ingezet worden.
Vergaderen
Doordat steeds meer organisaties thuiswerken en mobiel werken omarmen, is vergaderen op afstand steeds vaker nodig. Met behulp van skype of andere online communicatiesoftware is het mogelijk met meerdere personen tegelijk te communiceren. Echter blijven persoonlijke vergaderingen noodzakelijk, omdat je elkaars lichaamstaal en gezichtsuitdrukkingen niet kunt lezen over de telefoon. Miscommunicatie ligt bij op afstand vergaderen altijd op de loer.

Met behulp van Virtual Reality is het mogelijk om met avatars (die bijvoorbeeld op jouwzelf lijken) in één digitale vergaderruimte samen te komen. Het voordeel ten opzichte van telefonisch communiceren is dat lichaamstaal, en bij het gebruik van goede camera’s zelf gezichtsuitdrukkingen, ook uitgebeeld kunnen worden. Dit maakt de communicatie, ondanks de afstand, toch persoonlijk.

Uiteraard zou bovenstaande ook toegepast kunnen worden voor het (digitaal) klassikaal volgen van trainingen en het voeren van sollicitatiegesprekken.
Werkplekinrichting
Met behulp van Virtual Reality is het mogelijk om thuis te werken en tegelijk ‘op kantoor’ te zijn. Door het opzetten van je Virtual Reality-bril kun je de digitale kantoorruimte weer binnen stappen. Problemen die horen bij een open kantoor of gedeelde werkplekken, zoals geluidsoverlast, zijn daarbij ook opgelost.

Naast het oplossen van geluidsoverlast kan Augmented Reality goed ingezet worden om een kantoorruimte volledig in te richten. Omdat bij Augmented Reality de fysieke en digitale omgeving elkaar overlappen kunnen collega’s en werkruimte live in een ruimte geplaatst worden, terwijl ze fysiek niet op dezelfde plek aanwezig zijn. Op deze manier kan er zo efficiënt mogelijk omgegaan worden met de beschikbare ruimte op kantoor.

Doordat thuiswerken toegankelijker wordt en beschikbare ruimte (mogelijk) efficiënter wordt benut, kan er op lange termijn flink bespaard worden op kantoorruimte en reiskosten. Met alle milieuvoordelen van dien.
Het analyseren van data
Het analyseren van grote hoeveelheden aan data is lastig. Denk aan grote databases aan statistieken, wetenschappelijke metingen of uitkomsten van een simulatie. Zo kun je het overzicht kwijtraken of is het lastig om een helicopterview te behouden (en je dus mogelijk blind staart op bepaalde statistieken).

Virtual Reality kan bijdragen aan dit proces. Door grote hoeveelheden data visueel weer te geven is het makkelijker om verbanden of ontwikkelingen te achterhalen. Zo kun je ontwikkelingen zien die je wellicht niet had gezien in de enorme berg aan data.

Het verminderen van pijnklachten
Laten we er geen doekjes omheen winden, beeldschermwerk kan negatieve lichamelijke gevolgen met zich meebrengen. Denk aan te veel gebruik maken van de muis, een verkeerde zithouding tijdens het beeldschermwerk of simpelweg te lang blijven zitten.

Veel van deze klachten zijn te voorkomen door het gebruiken van de juiste ergonomische hulpmiddelen. Maar het verder beperken van werken met een muis, toetsenbord of zelfs een beeldscherm zou helemaal optimaal zijn. Denk aan het uitschrijven van een strategisch plan terwijl je de hond uitlaat, of het visualiseren van statistieken terwijl je op het terras zit. Met Augmented Reality zou dit mogelijk zijn, doordat je objecten (zoals een document) in de ‘ruimte’ plaatst. Je omgeving blijft zichtbaar, zodat je mobiel blijft.

Door middel van spraakherkenning (een software die al langer gebruikt wordt om minder te hoeven muizen) kunnen documenten opgesteld worden.

De ‘reality’
Hoewel deze technologieën ver weg lijken, zijn de mogelijkheden dichterbij dan je zou denken. De eerste Virtual Reality brillen zijn reeds uitgebracht op de consumentenmarkt en testversies van Augemented Reality brillen worden nu uitgedeeld aan verschillende softwareontwikkelaars. Virtual- en Augmented Reality kunnen zeker bijdragen in de verbetering van werkprocessen. Of dit nu vergaderingen zijn, het analyseren van statistieken of het volledig ontwerpen van een werkruimte. Daarbij kan deze technologie op termijn voor kostenbesparing zorgen.

Maar of we helemaal zonder persoonlijk contact met onze collega’s kunnen, óf willen, is de vraag. Momenten om samen te komen blijven belangrijk voor het bouwen aan een gezonde werkrelatie en het voldoen in de sociale behoeften.

Andere whitepapers die je misschien interessant vindt

Werkplek: Voornamelijk op kantoor (vaste werkplek)
Werkplek: Voornamelijk op kantoor (vaste werkplek)

De hybride werknemer met als primaire werkplek een vaste en individuele werkplek...

Werkplek: Voornamelijk thuis
Werkplek: Voornamelijk thuis

De hybride werknemer die zijn werk hoofdzakelijk thuis verricht, moet over...

Whitepaper: het inrichten van een werkplek
Whitepaper: het inrichten van een werkplek

In dit artikel vind je een beknopte handleiding om je werkplek comfortabeler en...

Waarom een monitorarm een goede aanvulling op een ergonomische werkplek is.
Waarom een monitorarm een goede aanvulling op een ergonomische werkplek is.

Een ergonomische werkplek bevordert het comfort en de productiviteit van...

headphones

Hulp nodig? We zijn er voor je

Kijk bij onze FAQ of neem contact met ons op

thumb

Onze kennis & producten zijn key

Bekijk ons ​​brede aanbod van kennis en producten.

star

Vele klanten gingen je voor

Lees over hun ervaring met BakkerElkhuizen

Copyright © 2024 BakkerElkhuizen

Privacybeleid Algemene voorwaarden Cookie beleid

Selecteer je land en taal