Selecteer uw regio

Hoe voorkom je de lunchdip?


Download als PDF Een after dinner dip na de lunch op kantoor. Veel mensen zullen het herkennen. Het moment dat u knikkebollend achter de computer zit. Of juist het moment dat u begint te gapen en zin in iets zoets krijgt. Of u wordt heel nerveus, kan zelfs gaan trillen of zweten, maar u hebt evengoed geen concentratie meer om uw werk voort te zetten. Dat dipje wordt meestal veroorzaakt door hetgeen wat u daarvoor hebt gegeten. Was het soms een boterham, een glaasje sap, een plak peperkoek of een yoghurtje?

Een maaltijd kan veel koolhydraten bevatten zoals brood, andere meelproducten, suikerhoudende drankjes of zuivel. Koolhydraten zijn suikers. Het lichaam raakt uitgeput van het verwerken van veel suikers. Oftewel we worden er moe van. De lever en de alvleesklier zijn de organen die het eerste aan het werk moeten om deze overvloed aan suikers uit het bloed te halen. En daar hebben deze organen nogal wat hulp bij nodig. Zo kost het ons lichaam heel veel mineralen en vitamines om deze suikers om te zetten en op te slaan. Mineralen zoals zink en magnesium en B vitamines komen we nogal snel tekort als we deze niet eten. Op lange termijn kan dit steeds meer problemen veroorzaken. Als u goed wilt blijven functioneren op het werk dan moet u helder kunnen nadenken en de juiste beslissingen kunnen nemen. Zorg daarom goed voor uw lichaam door belangrijke stoffen via de voeding aan te vullen. Hoe meer u uw eigen vitamines en mineralen opsoupeert, ofwel opmaakt, hoe groter de kans wordt dat u op een gegeven moment opgebrand bent.





3 tips om scherp en geconcentreerd te blijven na de lunch:
  1. Kies voor zoveel mogelijk onbewerkt en natuurlijk voedsel: een groene salade met vis, soep van allerlei groentes, een grote omelet en vers fruit met noten. Een of twee boterhammen mag, maar probeer ook voor de afwisseling eens een rijstwafel. Neem dus geen 4 boterhammen en een glas sap. Dit zijn teveel koolhydraten, die teveel energie vragen om te verwerken.
  2.  Ga een stukje wandelen. Het liefst vóór de maaltijd. Door nuchter gebruik te maken van spieren, maken deze een soort ontstekingsremmers aan. En dat helpt de impact van een maaltijd te verkleinen.4
  3. Hebt u gedurende de dag toch een vervelende dip en wilt u hier snel vanaf? Kies dan voor een verantwoorde ‘snack’ zoals noten, pure chocolade of een gekookt eitje. Op de lange termijn is het echter beter juist niets te snacken zodat u het lichaam traint om zo’n dipje zelf op te lossen.



- Geschreven door Willeke van den Oord, orthomoleculair therapeut volgens klinische Psycho Neuro Immunologie.
1. Schuitemaker, G.E., Hypoglycemie. Orthomoleculair 1983; 3:3-28.
2. Kosten, T.R., George, T.P. (2002). The neurobiology of opioid dependence: implications for treatment. Science Project Perspective, 1(1), 13-20.
3. Kracke, G.R., Uthoff, K.A., Tobias, J.D. (2005). Sugar solution analgesia: the effects of glucose on expressed mu opioid receptors. Anesth Analg, 101(1), 64-8.
4. Brandauer, J., Landers-Ramos, R.Q., Jenkins, N.T., Spangenburg, E.E., Hagberg, J.M., Prior, S.J. (2013). Effects of prior acute exercise on circulating cytokine concentration responses to a high-fat meal. Physiology Reports, 2013 Aug; 1(3), e0004.


Download als PDF
Registreer je nu eenmalig om dit kennisartikel te downloaden.

Wist dat de meeste van onze kennisartikelen te downloaden zijn?

Je hoeft je slecht één te keer registreren om vrij toegang te krijgen tot alle downloads!
Al geregistreerd?
E-mail / Gebruikersnaam
Wachtwoord
Ik heb nog geen account?
Registreren
Registreer je nu eenmalig om dit kennisartikel te downloaden.

Wist dat de meeste van onze kennisartikelen te downloaden zijn?

Je hoeft je slecht één te keer registreren om vrij toegang te krijgen tot alle downloads!
Voornaam
Tussenvoegsel
Achternaam
E-mail
Wachtwoord
Vul hieronder je e-mailadres in en je ontvangt binnen enkele ogenblikken een nieuw wachtwoord
E-mail

Meer informatie

Naam *
Bedrijf
Telefoon
E-mail *
Bericht *
Velden met (*) zijn verplicht
view catalog onlineBekijk catalogus online download pdf catalogDownload catalogus