Selecteer uw regio

Hybride werken

Bij een crisis is het belangrijk om snel op nieuwe gebeurtenissen te reageren. Organisaties vergroten hun veerkracht met hybride business- en werkmodellen en zullen de pandemie beter doorstaan en hun bestaansrecht in de toekomst garanderen.



Hybride werken is een werkstijl waarbij werknemers kunnen kiezen uit verschillende settings, afhankelijk van de aard van hun werkzaamheden, gecombineerd met een werkplekervaring die hen in staat stelt die ruimtes de hele dag door te gebruiken. Het idee is dat werknemers productiever zullen zijn als ze de juiste ruimtes hebben voor de taken die ze moeten volbrengen.
 
“ Hybride werken: Een vorm van locatieonafhankelijk werken waarbij de werkplek en de samenstelling van teams wordt gekozen op basis van de taak. ”
Wat is hybride werken?
De taak bepaalt het ‘waar’, niet andersom. In hybride werkculturen is voor de werklocatiekeuze niet het beschikbare gebouw leidend, maar het type werk, het doel van de activiteit, de gewenste mate van interactie, de efficiënte van communicatie en de persoonlijke voorkeuren van medewerkers en klanten.
Enkele dagen per week op kantoor, de rest van de werktijd ‘ergens anders’.

Thuiswerkers hebben wel behoefte aan ontmoetingen in de wandelgangen, het kletspraatje bij de koffie of de efficiëntere brainstorm fysiek bij elkaar. Maar dat hoeft niet per se elke werkdag. Lees ook ‘Kantoor van de toekomst alleen maar een plek om samen te komen?’ om er achter te komen hoe dat het kantoor van de toekomst er voor veel organisaties uit komt te zien.
 
Wat is belangrijk bij hybride werken?
Nu thuiswerken het afgelopen jaar noodzaak is geworden, hebben bedrijven - waarvan sommige sceptisch waren over het toestaan van thuiswerken - laten zien dat het mogelijk is om de productiviteit en communicatie op peil te houden. In het begin was het vooral ad hoc georganiseerd. Nu er een structurele trend voor hybride werken zichtbaar wordt, is het tijd om na te denken over een structurele inrichting van de organisatie om dit te realiseren:

BakkerElkhuizen heeft 3 pijlers en bijbehorende elementen gedefinieerd voor een goed ingericht Hybrid Working beleid.
  1. Cultuur en leiderschap: Cultuur, sturing, eigen verantwoordelijkheid, coaching, samenwerken en individueel geconcentreerd werken
  2. Organisatie: heroverwegen van processen en werklocaties
  3. Systemen en locaties: plaats onafhankelijke IT- infrastructuur en flexibele werkplekinrichting

In het artikel ‘de drie pijlers van hybride werken’ wordt dieper ingegaan op elk van deze pijlers.

Voordelen van hybride werken?
Hybride werken biedt kansen voor zowel werkgevers als werknemers. Thuiswerken werd een gedwongen realiteit door COVID-19. Het afgelopen jaar hebben het TNO en CNV meerdere onderzoeken gedaan om erachter te komen hoe dit werd ervaren. Daaruit blijkt dat dit als zeer positief ervaren wordt maar hier een balans in wenselijk is. Deels op kantoor en deels thuis. Hybride werken biedt voor velen dus een uitkomst!

Meer Werkgeluk
Medewerkers waarderen het dat zij het werk naar eigen inzicht kunnen combineren met hun privésituatie en persoonlijke behoeften. Met tijd wordt dan ook effectiever omgegaan. Denk bijvoorbeeld aan het aantal vergaderingen die vervangen worden door kortere online meetings en de reistijd die vervalt. Uit onderzoeken is gebleken dat de concentratie en productiviteit stijgt bij thuiswerken. Daarnaast voelt men bij hybride werken meer verantwoordelijkheid en zitten zij beter in hun vel. Kortom; er wordt meer werkgeluk ervaren bij hybride werken.

Hogere productiviteit
Bij hybride werken zijn medewerkers productiever en geconcentreerder dan op kantoor, in bijvoorbeeld een kantoortuin. Er is geen overlast van gesprekken en lawaai van communicerende collega’s. De netto-werktijden liggen bij hybride werken dan ook hoger dan bij traditionele werkvormen.

Duurzaamheid
's-Ochtends en 's-avonds staan medewerkers niet meer in de file. Dat is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor de portemonnee en energieniveau van de medewerker zelf, die minder vermoeid de werkdag afsluit. Ook heeft hybride werken invloed op de benodigde hoeveelheid kantoorruimte en indirect op het energieverbruik. Duurzaamheid heeft bij hybride werken zowel betrekking op het milieu als het welzijn van de mens.
De werkplek bij hybride werken
Een implementatie van een goed ‘Hybrid Working’ beleid ondersteunen wij daarom met onze kennis, fysieke werkplekoplossingen en onze corporate health software. Wij identificeren daarin 5 soorten werkplekken, die als leidraad kunnen dienen voor het samenstellen van een Hybrid Working inrichting van de organisatie.

Door voldoende aandacht te besteden het inrichten van werkplekken en de gezondheid van werknemers voorkom je klachten en eventuele uitval op lange termijn. Volgens vakbond CNV kampt bijna de helft van alle thuiswerkers met fysieke klachten, zoals rug-, nek-, schouder- en armklachten. Of je nu volledig mobiel werkt, voornamelijk thuiswerkt of voornamelijk op kantoor bent, een goede werkplek is essentieel bij hybride werken. Mobiele hulpmiddelen kunnen worden gebruikt wanneer het niet mogelijk of praktisch is om een vaste werkplek op een werklocatie (ook thuis) in te richten.
Kent hybride werken ook uitdagingen?
Om hybride werken tot een succes te maken is het belangrijk een aantal uitdagingen te overwinnen.
  • Er zal strakker gepland moeten worden, dit vereist een duidelijk protocol en beleid vanuit het bedrijf.
  • Werknemers zullen andere verwachtingen gaan hebben van HR/Management, deze zal een belangrijke rol spelen bij het hybride werken. Er moet gezorgd worden voor aansluiting zonder de vrijheden van het hybride werken systeem daarbij in het gedrang te laten komen.
  • Uit onderzoeken is gebleken dat thuis vaak langer door gewerkt wordt. Hierdoor kan een verstoorde werk/privébalans ontstaan.


Ontvang nu gratis ons Hybride Werken Handboek


Wil je meer weten hoe je jouw kantoor en thuiswerkplekken optimaal in kan richten én hoe je van hybride werken een succes kan maken? Vraag dan ons speciaal hiervoor gemaakte Hybride Werken handboek aan!

Vraag hybride werken handboek aan




 



Wellicht ook interessant?

Neerwaartse gezondheidstrend

De wereld verschuift geleidelijk naar hybride werken en daarvoor zijn oplossingen nodig die op werknemers op afstand fysiek en mentaal gezond houden. 
 
Lees meer

Implementatie van een goed ‘Hybrid Working’ beleid

Op basis van kennis en onderzoek creëert BakkerElkhuizen innovatieve oplossingen voor jouw optimale werkplek. Ons doel is alle beeldschermwerkers in staat te stellen, ook na COVID-19, hun werk te doen in de vorm van hybride werken, en daarbij een actieve bijdrage te leveren aan de geestelijke en lichamelijke gezondheid.
Lees meer

Desksharing

In een tijd van volledig thuis werken is het lastig voor te stellen dat we weer deels terug gaan naar kantoor. Het gaat gebeuren, alleen niet meer zoals het was. Afhankelijk van je taken, de collega’s die er zijn en mate van overleggen wordt er afwisselend thuis en op kantoor gewerkt. Het kantoor als de nieuwe ontmoetingsplek. De koffieautomaat 2.0.
Lees meer

De 3 pijlers van Hybride Werken

We moeten ons afvragen wat de wensen zijn van de medewerkers. Bijna niemand zal de hele week thuis willen werken en veel mensen zullen ook niet de hele week op kantoor zijn. Dat blijkt ook uit ons eigen onderzoek op LinkedIn, dat de meerderheid van digitale werkers hybride zou willen werken.
 
Lees meer

Kantoor van de toekomst alleen maar een plek om samen te komen?

Op moment van schrijven is de pandemie nog niet voorbij. We hebben een intensief jaar achter de rug vol met onzekerheden, veranderende werkomgevingen en vooruitblikken naar de toekomst. En dat laatste doen we veelvuldig. We horen signalen vanuit de markt, er zijn onderzoeken gedaan over terugkeer naar kantoor en de meest gehoorde term is: Hybrid Working.
Lees meer

Hoe organiseer je een gedegen thuiswerkbeleid?

Alweer bijna een jaar terug hoorden we dat we met zijn allen in lockdown gingen. We begonnen met thuiswerken, gingen weer mondjes maat aan wat meer naar kantoor en in oktober zaten we weer thuis. Maar welke rechten en plichten heb je als werknemer en werkgever? 
Lees meer
Registreer u nu eenmalig om dit kennisartikel te downloaden.

Wist u dat de meeste van onze kennisartikelen te downloaden zijn?

Je hoeft je slecht één te keer registreren om vrij toegang te krijgen tot alle downloads!
Al geregistreerd?
E-mail / Gebruikersnaam
Wachtwoord
Ik heb nog geen account?
Registreren
Registreer u nu eenmalig om dit kennisartikel te downloaden.

Wist u dat de meeste van onze kennisartikelen te downloaden zijn?

Je hoeft je slecht één te keer registreren om vrij toegang te krijgen tot alle downloads!
Voornaam
Tussenvoegsel
Achternaam
E-mail
Wachtwoord
Vul hieronder je e-mailadres in en je ontvangt binnen enkele ogenblikken een nieuw wachtwoord
E-mail
Meer informatie
Naam *
Bedrijf
Telefoon
E-mail *
Bericht *
Velden met (*) zijn verplicht
view catalog onlineBekijk catalogus online download pdf catalogDownload catalogus