Er zijn veel manieren om prestatiebeheer uit te voeren. In de literatuur zijn er twee benaderingen als het gaat om prestatie-evaluatie.
Gedragsbenadering: medewerkers worden beoordeeld op hun gedrag en geleverde inspanningen. Gedrag wordt geïdentificeerd en geëvalueerd. Deze aanpak is geschikt voor het geven van gedetailleerde feedback op gedrag en het in kaart brengen van gewenst toekomstig gedrag. Deze aanpak is geschikt wanneer individuele resultaten moeilijk te meten zijn. Voorbeelden zijn individuele spelers in een team, ondersteunend personeel en (vaak) HR-professionals.
Resultaatgerichte aanpak: bij deze aanpak worden medewerkers beoordeeld op objectieve criteria. De focus ligt niet op input maar op output, zowel in kwaliteit als kwantiteit. Deze aanpak is geschikt wanneer er meerdere manieren zijn om het werk te doen. Het eindresultaat staat centraal, niet hoe het is gedaan. Voorbeelden hiervan zijn callcentermedewerkers met specifieke successtatistieken, evenals verkoopprofessionals. Ook de evaluatie van advocaten en accountants is zeer resultaatgericht, aangezien zij hun declarabele uren bijhouden.
Hier zijn 5 tips die jou het beste zullen begeleiden bij het optimaal benutten van het personeelsbeheerproces binnen jouw organisatie:
- Betrek de medewerker actief;
- Creëer een cultuur van continu leren;
- Creëer een robuust 360-graden feedbacksysteem;
- Investeer in een goed prestatiemanagementsysteem;
- Creëer één goed personeelsbestand.