Terug

Praktische tips om meters te maken op kantoor

Elke kantoor- of beeldschermwerker heeft het er weleens moeite mee: concentreren. Zeker in een open kantoor ligt afleiding continu op de loer, collega’s overleggen met elkaar, iemand voert een telefoongesprek en weer een ander heeft de radio aan. We hebben een aantal praktische tips op een rijtje gezet om geconcentreerder en effectiever te kunnen werken.
Praktische tips om meters te maken op kantoor
  1. Zet e-mailwaarschuwingen uit om te voorkomen dat u wordt afgeleid door binnenkomende mails. En als u toch bezig bent: doe hetzelfde met de geluidjes van uw mobiel.
     
  2. Check uw e-mail op vaste tijdstippen, niet direct zodra een mailtje binnenkomt. Bijvoorbeeld: halverwege uw werkdag en nog een keer één uur voordat u naar huis gaat. Als het écht dringend is bellen ze wel of lopen ze even langs.
     
  3. Gebruik de laatste 5 tot 10 minuten van de dag om een to-do lijst te maken voor de komende dag. Dit zorgt ervoor dat u de volgende dag direct in het werkritme kan komen, zonder eerst te moeten bedenken wat u allemaal moet doen. Op deze manier creëert u rust in uw hoofd, weet u wat u moet doen en kunt u zichbeter concentreren per taak.
     
  4. Stel uw e-mail in zodat hij opent in uw agenda. Dat zorgt niet voor de afleiding van een volle inbox! Dus u mag ’s ochtend gewoon uw e-mailprogramma openen, maar u ziet dan alleen de echte deadlines: tijdstippen waarop een meeting of iets anders belangrijks moet doen. Weten hoe dit moet? zoek in Google op [naam van e-mailprogramma] starten met agenda.
     
  5. Stop met multi-tasken! Rond eerst een taak af of werk met een tijdblok (60 – 90 minuten) per taak.
     
  6. Ga om het uur drie minuten wandelen. Loop als het kan even naar buiten, bijvoorbeeld een rondje om het kantoor of naar het einde van de straat. Beweging geeft uw brein hersteltijd, waarin het actief informatie opslaat en zorgt voor een betere concentratie als u weer terugkomt op uw werkplek. Zo blijft uw werksnelheid optimaal en wint tijd over een dag. Ja, ju leest het goed: met even niets doen kunt usneller en beter werken.
     
  7. Heeft u geconcentreerd aan een taak gewerkt of een taak afgerond? Beloon uzelf dan. Ga bijvoorbeeld een korte wandeling maken. Dit zorgt er tevens voor dat u dit soort afleidingen niet tijdens taken doet. Geplande momenten van afleiding laden uw brein weer op voor de volgende concentratietaak.
     
  8. Voer de taak die het hoogste concentratieniveau vergt uit in de late ochtend (tussen 10:00 en 12:00), wanneer uw concentratieniveau het hoogst is. De middag is beter geschikt voor brainstormen en creatieve taken, dan wel de wat simpelere uitvoerende taken.
     
  9. Werk u in een open kantoor en moet ueen concentratietaak uitvoeren? Probeer dan een concentratiewerkplek te vinden en laat u collega’s weten dat u het komende uur even niet beschikbaar bent.
     
  10. Maak in een open kantoorruimte duidelijke afspraken met collega’s om geluidsoverlast te voorkomen. Heeft u bijvoorbeeld een overleg met een collega die langer duurt dan 5 minuten? Zoek dan even een andere ruimte op.
     
  11. Spreek collega’s aan op luide telefoongesprekken. Vraag of ze het door hebben en of ze een volgende keer gedempt willen spreken of bedenk samen een andere oplossing.
     
  12. Chaos op de werkplek = chaos in uw hoofd. Probeer uwwerkruimte en bureau geordend en opgeruimd te houden om uw brein zo min mogelijk ruimte tot afleiding te geven.
     
  13. ​​​​​​​Lukt het u toch niet om meter te maken op kantoor? Probeer dan concentratietaken op een tijdstip te doen dat het rustiger is op kantoor of, indien mogelijk, probeer deze op te sparen voor een thuiswerkdag.
headphones

Hulp nodig? We zijn er voor je

Kijk bij onze FAQ of neem contact met ons op

thumb

Onze kennis & producten zijn key

Bekijk ons ​​brede aanbod van kennis en producten.

star

Vele klanten gingen je voor

Lees over hun ervaring met BakkerElkhuizen

Copyright © 2024 BakkerElkhuizen

Privacybeleid Algemene voorwaarden Cookie beleid

Selecteer je land en taal