Terug

Wat betekent 'Organisatiecultuur'?

Cultuur wordt gecreëerd door consistent en authentiek gedrag. Je kunt de bedrijfscultuur in actie zien als je ziet hoe een CEO reageert op een crisis, hoe een team zich aanpast aan nieuwe klanteisen of hoe een manager een medewerker corrigeert die een fout maakt.
Wat betekent 'Organisatiecultuur'?
Wat is organisatiecultuur nu precies?
Organisatiecultuur is de verzameling waarden, verwachtingen en praktijken die de acties van alle teamleden sturen en informeren. Zie het als de verzameling eigenschappen die je bedrijf maakt tot wat het is. Een geweldige cultuur is een voorbeeld van positieve eigenschappen die leiden tot betere prestaties, terwijl een disfunctionele bedrijfscultuur kwaliteiten naar voren brengt die zelfs de meest succesvolle organisaties kunnen hinderen.
Het belang van cultuur voor jouw bedrijf
De organisatiecultuur heeft invloed op alle aspecten van je bedrijf, van stiptheid en toon tot contractvoorwaarden en personeelsbeloningen. Wanneer de werkplekcultuur aansluit bij je werknemers, is de kans groter dat ze zich meer op hun gemak, ondersteund en gewaardeerd voelen. Bedrijven die prioriteit geven aan cultuur kunnen ook moeilijke tijden en veranderingen in de zakelijke omgeving doorstaan ​​en er sterker uitkomen.

Cultuur is een belangrijk voordeel als het gaat om het aantrekken van talent en het verslaan van de concurrentie. Veel van je werknemers houden rekening met de bedrijfscultuur voordat ze solliciteren, en bijna de helft van de werknemers zou hun huidige baan verlaten voor een lager betaalde kans bij een organisatie met een betere cultuur. De cultuur van een organisatie is dan ook een van de belangrijkste indicatoren voor medewerkerstevredenheid en een van de belangrijkste redenen waarom de meeste medewerkers in hun functie blijven.
 
Kwaliteiten van een geweldige organisatiecultuur
De cultuur van elke organisatie is anders en het is belangrijk om te behouden wat je bedrijf uniek maakt. De culturen van goed presterende organisaties weerspiegelen echter consequent bepaalde kwaliteiten die u moet proberen te cultiveren:
 
  • Afstemming vindt plaats wanneer de doelstellingen van het bedrijf en de motivaties van de medewerkers allemaal in dezelfde richting trekken. Uitzonderlijke organisaties werken aan continue afstemming op hun visie, doel en doelen.
     
  • Waardering kan vele vormen aannemen: een publieke felicitatie, een dankbaarheid of een promotie. Een cultuur van waardering is er een waarin alle teamleden regelmatig erkenning en dank uitspreken voor de bijdragen van anderen.
     
  • Vertrouwen is erg belangrijk voor een organisatie. Met een cultuur van vertrouwen kunnen teamleden zichzelf uiten en erop vertrouwen dat anderen achter hen staan ​​wanneer ze iets nieuws proberen.
     
  • Prestaties zijn de sleutel, want geweldige bedrijven creëren een cultuur die zaken betekent. In deze bedrijven motiveren getalenteerde medewerkers elkaar om te excelleren en, zoals hierboven aangetoond, grotere winstgevendheid en productiviteit zijn het resultaat.
     
  • Veerkracht is een sleutelkwaliteit in zeer dynamische omgevingen waar verandering continu is. Een veerkrachtige cultuur zal leiders leren om met gemak naar veranderingen te kijken en erop te reageren.
     
  • Teamwork omvat samenwerking, communicatie en respect tussen teamleden. Medewerkers krijgen meer gedaan en voelen zich gelukkiger als iedereen in het team elkaar ondersteunt.
     
  • Integriteit is, net als vertrouwen, van vitaal belang voor alle teams wanneer ze op elkaar vertrouwen om beslissingen te nemen, resultaten te interpreteren en partnerschappen aan te gaan. Eerlijkheid en transparantie zijn essentiële componenten van dit aspect van cultuur.
     
  • Innovatie leidt ertoe dat organisaties het meeste halen uit beschikbare technologieën, middelen en markten. Een innovatieve cultuur betekent dat je creatief denken toepast op alle aspecten van je bedrijf, zelfs je eigen culturele initiatieven.
     
  • Psychologische veiligheid biedt de ondersteuning die medewerkers nodig hebben om risico's te nemen en eerlijke feedback te geven. Psychologische veiligheid begint op teamniveau, niet op individueel niveau, dus managers moeten het voortouw nemen bij het creëren van een veilige omgeving waarin iedereen zich op zijn gemak voelt om bij te dragen.
7 stappen voor het bouwen van een goed presterende organisatiecultuur

Het creëren van een geweldige organisatiecultuur vereist het ontwikkelen en uitvoeren van een plan met duidelijke doelstellingen waar je naartoe kunt werken en waar je naartoe kunt werken. De 7 onderstaande stappen moeten dienen als een routekaart voor het opbouwen van een cultuur van continuïteit die op lange termijn voordelen oplevert voor je hele bedrijf.

1. Blink uit in herkenning
Het erkennen van de bijdragen van alle teamleden heeft een vergaand, positief effect op de organisatiecultuur. Wanneer iedereen in het team de prestaties van anderen erkent, beginnen individuen te zien hoe ze deel uitmaken van een geheel. Zelfs de meest afgematte werknemers willen weten dat hun werk ertoe doet, en ze merken het als ze niet gewaardeerd worden. Experts zijn het erover eens dat wanneer een organisatie het waarderen van werknemers een onderdeel van haar cultuur maakt, belangrijke meetwaarden zoals de betrokkenheid, retentie en productiviteit van werknemers verbeteren.

Erkenning onderdeel maken van je cultuur betekent dat het regelmatig moet gebeuren, niet iets dat alleen is gereserveerd voor belangrijke mijlpalen of werkjubilea. Moedig teamleden aan om naast geldelijke erkenning ook regelmatig sociale erkenning te oefenen. Het bieden van sociale erkenning op een consistente basis heeft een opmerkelijke zakelijke impact: bedrijven die investeren in sociale erkenning hebben vier keer meer kans om de aandelenkoersen te verhogen, twee keer meer kans om de NPS-scores te verbeteren en twee keer meer kans om individuele prestaties te verbeteren.

Om andere culturele eigenschappen te bevorderen, moet erkenning ook duidelijk worden gekoppeld aan bedrijfswaarden en specifieke acties. Immers, 92 procent van de werknemers is het ermee eens dat wanneer ze worden erkend voor een specifieke actie, de kans groter is dat ze die actie in de toekomst opnieuw zullen ondernemen. (Achievers Report, 2021)

Ten slotte moet leiderschap centraal staan ​​in je erkenningsinspanningen, aangezien zij de culturele trendsetters zijn voor je hele bedrijf. Neem een ​​talktrack over erkenning op in je leiderschapstraining en deel toptips met managers over hoe u anderen kunt herkennen en waarom dit ertoe doet.
2. Werknemersstem inschakelen
Het creëren van een cultuur die feedback waardeert en de stem van werknemers aanmoedigt, is essentieel, omdat als je dit niet doet, dit kan leiden tot inkomstenderving en gedemotiveerde werknemers.

Allereerst moet je beginnen met het verzamelen van feedback van je medewerkers om uit te drukken wat ze op dat moment voelen. Analyseer vervolgens de resultaten om te zien wat werkt en wat niet in je organisatie, en handel naar die bevindingen terwijl ze nog relevant zijn. Dit versterkt niet alleen je cultuur, maar leidt ook tot voordelen zoals meer medewerkerstevredenheid en grotere winstgevendheid.

Zorg er naast het verzamelen van feedback voor dat je aandacht besteedt aan subtielere uitingen van feedback die culturele tekortkomingen kunnen onthullen. Managers moeten alle contactmomenten die ze hebben met hun medewerkers beschouwen als kansen om feedback te verzamelen en erop te reageren en als een vertrouwde coach op te treden.
 

3. Maak van je leiders cultuuradvocaten

Het succes van je bedrijf bij het opbouwen van een sterke werkplekcultuur ligt in de handen van teamleiders en managers. Als je bedrijfscultuur bijvoorbeeld bepaalde waarden voorrang geeft en je leiderschapsteam deze niet illustreert - of zelfs gedrag vertoont dat ertegen ingaat - ondermijnt dit de inspanning. Teamleden zullen de dissonantie tussen vastgestelde waarden en beleefd gedrag herkennen. Ze kunnen zelfs negatief gedrag gaan nabootsen omdat ze denken dat dat gedrag door het management is beloond.

Als manager kun je de cultuur helpen opbouwen die je nodig hebt door er prioriteit aan te geven in elk aspect van hun werkleven. Managers moeten open en transparant de cultuur en waarden van de organisatie bespreken, en ze moeten ook bereid zijn om feedback van werknemers op te nemen in hun culturele belangenbehartiging. Managers hebben het perspectief van hun medewerkers op cultuur nodig. Wanneer werknemers zien dat je je cultuur naleeft, zullen ze dit voorbeeld volgen.
4. Leef volgens bedrijfswaarden
De waarden van een bedrijf vormen de basis van haar cultuur. Je kunt gemakkelijk beginnen met het opstellen van een missieverklaring, maar naleven van bedrijfswaarden betekent dat je ze in elk aspect van je bedrijf verweeft. Dit omvat ondersteuningsvoorwaarden, HR-beleid, voordelenprogramma's en zelfs out-of-office-initiatieven zoals vrijwilligerswerk. Je medewerkers, partners en klanten zullen het herkennen en waarderen dat je organisatie haar waarden elke dag in de praktijk brengt.
 

5. Vorm verbindingen tussen teamleden

Het opbouwen van een goede werkplekcultuur vereist sterke verbindingen tussen teamleden, maar met de steeds meer afstandelijke en beknopte communicatie kan het een uitdaging zijn om die banden te creëren. Samenwerking aanmoedigen en deelnemen aan teambuildingactiviteiten - zelfs wanneer u op afstand werkt - zijn twee effectieve manieren om je team samen te brengen en communicatie te bevorderen.

Zoek en stimuleer ook gedeelde persoonlijke interesses tussen teamleden, vooral onder degenen van verschillende generaties die het anders moeilijk zouden hebben om met elkaar om te gaan. Dit kan nieuwe wegen voor begrip en empathie creëren die essentieel zijn voor het verbeteren van communicatie, creativiteit en zelfs conflictoplossing.
6. Focus op leren en ontwikkeling
Een leercultuur heeft een grote zakelijke impact. Geweldige werkplekculturen worden gevormd door werknemers die voortdurend leren en bedrijven die investeren in de ontwikkeling van hun personeel. Trainingsinitiatieven, coaching en medewerkers nieuwe verantwoordelijkheden geven zijn allemaal geweldige manieren om je team te laten zien dat je geïnvesteerd hebt in hun succes.
 

7. Personaliseer de werknemerservaring

Tegenwoordig worden consumenten moderner. Dit geldt ook voor je medewerkers. Je medewerkers verwachten gepersonaliseerde ervaringen, dus focus op manieren om elk teamlid te helpen zich te identificeren met je cultuur. Neem wat je leert en pas je acties aan om de werknemerservaring voor je team te personaliseren. Zodra je je medewerkers met dezelfde zorg behandelt als je klanten, zal er zeker een cultuur volgen die iedereen in je organisatie motiveert.
 

Andere relevante artikelen voor jou:

De 10 belangrijkste voordelen van tijdmanagement
De 10 belangrijkste voordelen van tijdmanagement

Timemanagement is het proces van het organiseren en plannen van hoe je je tijd...

De Paradox van Productiviteit
De Paradox van Productiviteit

Wist je dat 70 procent van de werknemers aangeeft meer dan 40 uur per week op de...

Performance management is niet zomaar een jaarlijkse evaluatie
Performance management is niet zomaar een jaarlijkse evaluatie

Zoals de meeste werknemers wil je het goed doen in je job. Om dat te doen, moet...

headphones

Hulp nodig? We zijn er voor je

Kijk bij onze FAQ of neem contact met ons op

thumb

Onze kennis & producten zijn key

Bekijk ons ​​brede aanbod van kennis en producten.

star

Vele klanten gingen je voor

Lees over hun ervaring met BakkerElkhuizen

Copyright © 2022 BakkerElkhuizen

Privacybeleid Algemene voorwaarden Cookie beleid Impressum

Selecteer je land en taal