Selecteer uw regio

Zet de mens centraal in digitale werkplek


Download als PDF Sam Marshall is expert op het gebied van de digitale werkplek en sprak hij op het Intranet Congres 2014 in Nederland. Daar ging hij terug naar de basis van de digitale werkplek, want dat is wat men vaak overslaat, volgens Marshall. Welke factoren zijn nu echt van belang voor een optimale digitale werkplek?

Medewerker centraal

sam marshall digital workplaceWe denken, volgens Marshall van ClearBox Consulting uit het Verenigd Koninkrijk, teveel na over de techniek van een digitale werkomgeving en vergeten dat uiteindelijk mensen ermee moeten werken. Eén van de grootste misvattingen bij de introductie van een nieuwe werkplek is dan ook dat mensen de tools die hen worden aangeboden automatisch adopteren. Dit geldt voor zowel software, hardware als accessoires. De rol van de mens moeten we dus volgens Marshall niet onderschatten als het gaat om nieuwe technologie en hulpmiddelen.


Marshall: “We’re pretty bad at predicting how technology will be used in practice."

sam marshall digital workplaceZelfs als de techniek het toelaat, wil het niet zeggen dat mensen het gaan gebruiken. Het eerste waar Marshall voor waarschuwt, is dan ook dat niet iedereen een ‘early adopter’ is. De meeste mensen accepteren een nieuwe technologie pas wanneer de massa dat ook doet. Bij het invoeren van de digitale werkplek zullen daarom steeds meer mensen afhaken als er meer mogelijkheden worden toegevoegd. Ze kunnen simpelweg nog niet uit te voeten met de nieuwe veranderingen. Belangrijk is dus om een strategie te bedenken die gericht is om deze afhakers, later weer mee te laten doen.

Visie noodzakelijk
Een effectieve digitale werkomgeving is echter alleen mogelijk als daar een bepaalde visie achter zit, vindt Marshall. Om die visie te creëren en vervolgens een strategie te bepalen, is het belangrijk dat eerst in beeld wordt gebracht wat de huidige positie van de organisatie is. Daarna kan geschetst worden hoe de digitale werkomgeving eruit moet komen te zien. De strategie is dan in de meeste gevallen gebaseerd op drie ‘drivers’:

• Bedrijfsstrategie:
markt, organisatiestructuur, binding van de medewerkers, kantoor- versus buitendienstmedewerkers, innovatie, kostenbesparing en flexibiliteit.
• Medewerkers: werk-privé-balans, zelfstandigheid vs productiviteit, beschikbaarheid van informatie en de daaruit volgende machtsverhoudingen, bring your own devices (BYOD), computer accessoires en flexibele arbeidsverhoudingen.
• Technologie: cloud, mobiel, breedband, big data, social tools.
 
Een wijziging in één van de drie drivers heeft uiteindelijk gevolgen voor de andere domeinen. De samenhang tussen deze drie krachten moet continue gezien worden. Alleen als alle drie de drivers benut worden, slaagt een digitale werkomgeving binnen een organisatie.


Download als PDF
Registreer je nu eenmalig om dit kennisartikel te downloaden.

Wist dat de meeste van onze kennisartikelen te downloaden zijn?

Je hoeft je slecht één te keer registreren om vrij toegang te krijgen tot alle downloads!
Al geregistreerd?
E-mail / Gebruikersnaam
Wachtwoord
Ik heb nog geen account?
Registreren
Registreer je nu eenmalig om dit kennisartikel te downloaden.

Wist dat de meeste van onze kennisartikelen te downloaden zijn?

Je hoeft je slecht één te keer registreren om vrij toegang te krijgen tot alle downloads!
Voornaam
Tussenvoegsel
Achternaam
E-mail
Wachtwoord
Vul hieronder je e-mailadres in en je ontvangt binnen enkele ogenblikken een nieuw wachtwoord
E-mail

Meer informatie

Naam *
Bedrijf
Telefoon
E-mail *
Bericht *
Velden met (*) zijn verplicht
view catalog onlineBekijk catalogus online download pdf catalogDownload catalogus